ارکان بندگی پروردگار از دیدگاه امام رضا (ع)- نمازهاي پنجگانه
ضامن آهــو
اطلاعات کامل و جامع در باره امام رضا(ع)،حرم،مشهد و ...

پس از معرفت و توحيد الهي، و اعتقاد به امامت و ولايت، (كه محصول معرفت است) عبادتي بالاتر از نمازهاي پنجگانه نيست . زيرا نماز، به واسطه اين دو عامل روح پيدا مي كند و به نمازگزار نور و پاداش مي دهد تا وي درجات را يكي پس از ديگري طي كند .

امام رضا (ع) فرموده است :« بدان كه برترين واجبات ، پس از معرفت خداي عز و جل ،نمازهاي پنجگانه است. »

هرگاه نماز روح پيدا كرد، آنچنان مزيتي مي يابد كه، ياد حق را در نمازگزار زنده نگه مي دارد . راه ملوكت را براي او باز مي كند، يك نهر روان و چشمه كوثري مي شود كه نمي گذارد وي آلوده بماند .

هريك از نمازهاي پنجگانه اسرار و مزاياي مخصوص به خود دارند كه انواع خيرات را بر سرنمازگزار نازل كرده تا وي نمازش را به پايان رساند .

هرگاه نمازگزار مشمول این خيرات شود هرگز گرفتار تكاثر و فزون طلبي نخواهد شد و چنان ديد وسيعي پيدا مي كند كه هرگز محبوب راستين خويش را رها نمي نمايد و جز جلب رضايت او چيزي نمي طلبد او وظايف بندگي خود را نسبت به خالق متعال انجام مي دهد و در همان حال از خود شرمسار و با خلق خدا(ازهرطبقه كه باشند ) مهربان است و درباره همه آنها خير خواه. مسلما چنين نمازگزاري راه سعات را بدست آورده است .

امام رضا (ع) فرموده است :« همانا خداوند عز و جل درشبانه روز هفده ركعت نماز بر مردم واجب كرده است . كسي كه آن را به جا آورد ، خداوند غير از نماز از اوسوال نمي كند. »

امام هشتم (ع) درتقاضاي نوراي خود به پيشگاه پروردگار اين چنين معروض داشته است:

« خدايا، هر احبسان و كارخیري كه به من رسيده است در اثر لطف و احسان و بركت شما است نه خودم در رسيدن به آن كار خير سهمي داشته ام  ونه ديگران و هر قصوري كه از من صادر شده است ، مال  خود من است و ديگران نقشي ندارند .سپس عرض مي كند :خدايا تمام اهل ايمن در شرق وغرب عالم را بيامرز. »

برگرفته از کتاب نماز و دعا از دیدگاه امام رضا علیه السلام - نویسنده: محسن کتابچی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 19 شهريور 1398برچسب:,
ارسال توسط حسین احمدپور مبارکه